Základní manuál SugarCRM
Co se v manuálu dozvíte?
- Jak můžete nastavit uživatele
- Jak můžete nastavit úvodní obrazovku (dashboard)
- Jaký je význam základních modulů SugarCRM
- Jaký je obchodní proces v SugarCRM
- Jak vytvořit a editovat záznam
- Jak můžete vyhledávat a filtrovat data
- Jak používat aktivity a kalendář
- Jak odeslat email z SugarCRM
- Jaký je význam subpanelů a jak s nimi pracovat
Uživatelská nastavení
Nastavení hesla
Otevřete uživatelské nastavení kliknutím na své jméno v pravém horním rohu.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-001.png)
Otevřete záložku Heslo, vyplňte původní a nové heslo a nastavení uložte.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-002.png)
Nastavení modulů na horní liště
Otevřete uživatelské nastavení kliknutím na své jméno v pravém horním rohu.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-001.png)
Otevřete záložku Pokročilé a na panelu Upravit záložky seřaďte moduly dle libosti. Postupujte tak, že označíte modul a následně jej šipkami posouváte nahoru nebo dolů, čímž měníte umístění modulu na horní liště. Pokud chcete některý modul z horní lišty skrýt, označte jej a přesuňte šipkou doprava do skrytých záložek. Opačným postupem můžete modul na horní liště zobrazit přesunutím doleva do zobrazených záložek.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-003.png)
Nastavení úvodní obrazovky (dashboard)
Přidání budíku
Najeďte myší na záložku Domů a následně klikněte na Přidat budík.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-004.png)
Klikněte na budík, který chcete přidat.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-005.png)
Můžete využít záložky:
- Moduly – obsahuje budíky zobrazující data z vybraného modulu
- Grafy – obsahuje přednastavené reporty
- Nástroje – obsahuje nástroje, např. pro zobrazení aktuálních důležitých akcí v CRM (vytvoření nebo výhra obchodní příležitosti, vytvoření servisního požadavku apod.)
- Web – umožňuje zobrazit libovolné webové stránky nebo RSS zdroje
Nastavení budíku
Každý budík lze nastavit kliknutím na ikonku tužky v pravém horním rohu.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-006.png)
Nastavení budíku se liší dle typu (modul, report apod.). Zpravidla však obsahuje možnost nastavení zobrazení a dat. Na následujícím obrázku se zobrazení nastavuje v části Obecné. Zde je vhodné uvést výstižný název budíku a dále lze nastavit, jaké sloupce se v budíku budou zobrazovat. Nastavení provedete tak, že označíte vybranou hodnotu a následně nastavujete, zda se má zobrazit (šipky doprava a doleva) a v jakém pořadí se mají zobrazit sloupce jednotlivých hodnot (šipky nahoru a dolů). V části Filtry se na následujícím obrázku nastavují pravidla pro zobrazování dat. Můžete např. zvolit konkrétní stav (pro výběr více hodnot použijte standardně klávesu CTRL, resp. cmd) a vybrat uživatele, jejichž data chcete vidět. Pokud máte zaškrtnuto Pouze mé položky, zobrazí se pouze Vaše data bez ohledu na výběr uživatelů níže.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-007.png)
Umístění budíků
Budíky lze na dashboardu libovolně poskládat. Stačí budík uchopit myší za titulní lištu a přesunout na požadované místo.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-008.png)
Přehled a význam modulů
Adresáti – adresáti emailových kampaní. V obchodním procesu se ještě nejedná o klienty.
Příležitosti – potenciální klienti, kteří projeví zájem o spolupráci nebo si je dle vlastního uvážení vytipujete. Již ve standardu lze využít funkcionalitu webových formulářů, kdy při vyplnění formuláře na webu je automaticky vytvořena příležitost v CRM. Příležitosti procházejí libovolnými fázemi, jako např. nová, v řešení, konvertovaná, nemá zájem.
Společnosti – firmy, se kterými jste v minulosti již realizovali obchodní spolupráci nebo firmy, se kterými aktuálně jednáte o první zakázce. Společnosti mohou být libovolných typů, jako např. potenciální zákazník, aktivní zákazník, bývalý zákazník, partner, dodavatel, konkurent.
Kontakty – kontaktní osoby, navázané na konkrétní společnosti, se kterými jste již v minulosti realizovali obchodní spolupráci nebo osoby, se kterými aktuálně jednáte o první zakázce.
Obchody – zakázky, o kterých aktuálně jednáte se společnostmi a kontakty nebo zakázky, které jste již v minulosti realizovali. Obchody procházejí libovolnými fázemi, jako např. potenciální obchod, nabídka odeslána, smlouva podepsána, nerealizováno.
Schůzky – plánování a archivace obchodních schůzek. Schůzky patří mezi tzv. aktivity a obvykle se navazují na příležitosti a obchody, o kterých aktuálně jednáte. Můžete si je zobrazit na úvodní obrazovce, v kalendáři a také synchronizovat s Vaším firemním kalendářovým serverem.
Úkoly – plánování a archivace úkolů. Úkoly patří také mezi aktivity a práce s nimi je obdobná, jako v případě schůzek.
Hovory – plánování a archivace hovorů. Hovory také patří mezi aktivity a práce s nimi je proto obdobná, jako v případě schůzek.
Emaily – odesílání a archivace emailů. Emaily se archivují k záznamům, kterých se týkají, zpravidla k rozjednaným příležitostem a obchodům. Emaily lze archivovat přímo z CRM, pokud jej využíváte i jako emailového klienta. Můžete ale archivovat emaily i přímo z Outlooku nebo Thunderbirdu, případně archivovat automaticky.
Kampaně – správa marketingových kampaní. Pokud lze zjistit, na základě jaké kampaně se na Vás potenciální klient obrátil, můžete mu danou kampaň přiřadit. Kampaně následně podávají informaci o obchodním přínosu klientů, které v minulosti přivedly, díky čemuž lze zjistit návratnost investic jednotlivých kampaní. Specifické jsou emailové kampaně, které umožňují hromadné oslovování vybraných klientů s možností personalizace. Po odeslání emailové kampaně je následně k dispozici report poskytující informaci o reakcích klientů. Dozvíte se tak třeba, kdo si email otevřel a na jaké odkazy klikal. Systém automaticky hlídá, aby klientům, kteří si odhlásili odběr, již žádná další kampaň nebyla odeslána.
Obchodní proces
V rámci této části se dozvíte, jak vytvářet data, do jakých modulů patří a jak data mezi sebou provazovat.
Diagram obchodního procesu
Následující diagram zobrazuje celý obchodní proces systému SugarCRM. V praxi není vždy potřeba začínat proces na úrovni adresáta nebo příležitosti. Je však důležité si uvědomit, jak tyto moduly na sebe navazují.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-012.png)
Adresáti představují jednoduché záznamy obsahující základní kontaktní informace na člověka, kterého chcete oslovovat emailovými kampaněmi. Ve chvíli, kdy tento člověk projeví zájem o konkrétní produkt, konvertujete jej na příležitost. Příležitosti lze chápat jako potenciální klienty, kteří již nějakým způsobem projevili zájem (v emailové kampani, vyplnili webový formulář apod.). Příležitost lze chápat i jako první kontaktní osobu v dané firmě. S příležitostí pak probíhá komunikace s cílem získat dostatek informací pro zaslání konkrétní nabídky. Ve chvíli, kdy obchodník zasílá nabídku potenciálnímu zákazníkovi, již dokáže odhadnout finanční objem potenciálního obchodu a časový horizont, kdy by obchod mohl být uzavřen. V tuto chvíli konvertuje příležitost a vytváří společnost, kontakt a obchod (zakázku). Dále pak jedná nad konkrétním obchodem s cílem uzavřít smlouvu s klientem nebo získat podepsanou objednávku. Pod společností zároveň již může evidovat neomezený počet kontaktů a vytvářet také neomezené množství obchodů. Pokud tedy již máte stávajícího klienta evidovaného jako společnost a očekáváte jednání nad novým obchodem, již pouze tento obchod zaznamenáte u dané společnosti. Adresáti, příležitosti i obchody procházejí dílčími fázemi, které lze libovolně definovat dle potřeb.
Nejčastější obchodní proces
Vytvoření příležitosti a naplánování aktivity
Osloví Vás potenciální klient, případně si vytipujete potenciálního klienta. Vytvořte si jej jako Příležitost tak, že najedete myší na modul Příležitosti na horní liště a kliknete na Vytvořit příležitost.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-013.png)
Vyplňte základní kontaktní údaje (pole označená hvězdičkou jsou povinná) a dohledejte firmu prostřednictvím ARES. Stačí zadat název společnosti nebo IČO a automaticky se Vám doplní adresa a informace o počtu zaměstnanců.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-014.png)
Nastavte příslušný stav a zdroj příležitosti.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-015.png)
Příležitost uložte a ve spodní části se Vám zobrazí panel s aktivitami. Mezi aktivity patří schůzky, hovory a úkoly. Po vytvoření aktivity máte jistotu, že na svého potenciálního zákazníka nezapomenete. Naplánujte si aktivitu.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-016.png)
Konvert příležitosti
Ve chvíli, kdy zákazníkovi posíláte nabídku, konvertujte příležitost. Dále budete již řešit konkrétní obchod, resp. zakázku. Na kartě příležitosti klikněte na Konvertovat příležitost.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-017.png)
Předvyplní se Vám informace o nově vytvářeném kontaktu a společnosti. Zkontrolujte tyto údaje a klikněte na Vytvořit obchod. Zde zadejte základní informace o nově vytvářeném obchodu, resp. zakázce.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-018.png)
Po uložení formuláře se Vám zobrazí přehled vytvořených záznamů (společnost, kontakt a obchod). Dále již se zákazníkem jednáte na úrovni obchodu. Plánujete zde samostatné aktivity, jako u příležitosti a můžete navíc ukládat i důležité dokumenty, evidovat více zapojených osob a postupovat dílčími fázemi obchodu až po výhru daného obchodu. Ve chvíli, kdy již máte vytvořenou společnost a začnete jednat o novém potenciálním obchodě, již nevytváříte příležitost, ale vytvoříte si u této společnosti pouze obchod v příslušné fázi.
Vytváření a editace záznamů
Vytvoření záznamu
Na horní liště najedeme myší na příslušný modul a vybereme akci vytvořit příslušný záznam daného modulu.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/12/vyvorit_zaznam.jpg)
Editace záznamu
Klikněte na tlačítko upravit, které se nachází vedle názvu záznamu.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/12/editovat-zaznam.jpg)
Vyhledávání a filtrování dat
Fulltextové vyhledávání
Pokud hledáte konkrétní záznam (společnost, kontakt, příležitost, obchod), stačí jej zadat do vyhledávacího pole na horní liště.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-009.png)
Filtrování dat
Pokud chcete filtrovat data v konkrétním modulu, otevřete tento modul a nad výpisem záznamů se zobrazí filtr. Existuje základní a rozšířený filtr. Rozšířený si můžete otevřít kliknutím na Rozšířené hledání.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-010.png)
Rozšířený filtr většinou obsahuje více polí než základní. Před nastavením filtru jej doporučujeme vyčistit, viz příslušné tlačítko vlevo dole. Pokud v některých polích chcete vybrat více hodnot, držte při výběru stisknutou klávesu CTRL, resp. cmd.
Dále navíc rozšířený filtr umožňuje nastavit, jaké sloupce a v jakém pořadí se ve výsledcích mají zobrazit, viz Volby rozvržení. Nastavení provedete označením vybrané hodnoty a následně šipkami nahoru a dolů tuto nastavíte umístění této hodnoty (pořadí sloupců ve výsledcích). Šipkami doleva a doprava nastavíte, zda má nebo nemá být daná hodnota zobrazena.
Rozšířený filtr umožňuje také uložení daného nastavení, viz Uložit hledání jako. Následně lze uložená nastavení vyvolat, viz Uložená hledání.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/sugarcrm_manual-011.png)
Aktivity a kalendář
Jak úkolovat pracovníka určitou aktivitou?
Aktivitu je možné vytvořit i v subpanelu.
Pomocí pole „Přiřazeno k“ můžete úkolovat danou aktivitou příslušného uživatele.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/12/prirazeno.jpg)
Jak zobrazit sdílený kalendář?
V modulu kalendář klikněte na tlačítko „Sdílené“.
Klikněte na tlačítko „Seznam uživatelů“ a vyberte uživatele, se kterými chcete kalendář sdílet. Chcete-li zvolit více uživatelů, pak při jejich výběru stiskněte klávesu CTRL.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/12/kalendar_sdilene.jpg)
Odesílání emailů z SugarCRM
Klikněte na libovolnou emailovou adresu v SugarCRM, tímto úkonem otevřete okno pro psaní emailu. Pokud takto napsaný email odešlete pomocí příslušného tlačítka, bude tato emailová zpráva archivována v CRM.
Pro odeslání emailu je třeba mít v CRM nastavenou emailovou schránku.
Význam subpanelů a práce s nimi
Význam subpanelů
Subpanely slouží především k provázání dat s dalšími moduly.
Kromě toho také umožňují uživateli sdružovat data do tematických celků.
Jak využít provázanosti dat?
Proklikněte název vybrané položky v subpanelu. Tímto úkonem otevřete detail dané položky v příslušném modulu.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/12/lekceprokliknuti.jpg)
Jak posouvat subpanely?
Pokud kliknete myší na vybraný subpanel a táhnete, lze subpanelem posouvat a měnit tak pořadí subpanelů, ve kterém je vidíte na obrazovce.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/12/posun_subpanelu.jpg)
Jak vytvořit záznam v subpanelu?
Klikněte na tlačítko „Vytvořit“. Vyplňte příslušné údaje a uložte je tlačítkem „Uložit“. Takto vytvořený záznam bude automaticky provázán mezi danými moduly.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/12/vytvorit.jpg)
Jak vybrat záznam v subpanelu?
Klikněte na tlačítko „Vybrat“. Zvolte příslušné údaje a potvrďte svou volbu tlačítkem „Vybrat“.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/12/vybrat.jpg)
Co se stane, když odstraním záznam v subpanelu?
Představme si situaci, kdy máme v subpanelu několik navázaných záznamů. Na obrázku níže jsou vidět dokumenty navázané na daný obchod. U každého záznamu v subpanelu je kromě tlačítka Upravit, také tlačítko Odstranit. Toto tlačítko ale neslouží k odstranění záznamu jako takového, ale k odstranění vazby. V případě, že klikneme na Odstranit u dokumentu navázaného na obchod, dokument v systému nadále zůstane, ale již nebude navázaný na daný obchod. Tento postup je vhodné využít v situaci, kdy již není žádoucí mít záznam nadále navázaný, ale zároveň jej chceme v systému zachovat, např. pro použití v budoucnu. Příkladem může být i odstranění vazby kontaktu na obchod, protože již kontakt v daném obchodu nehraje žádnou roli. Ze systému však tento kontakt mazat nechceme, protože s ním ve stejné chvíli pracujeme na jiném obchodu.
![](https://www.allwithyou.cz/wp-content/uploads/2017/02/Manual-odstraneni-vazby-v-subpanelu.png)